Orolig...

Jag har precis sett en dokumentär om den globala uppvärmningen och det är verkligen sorligt att veta att det man faktiskt gör för miljön betyder så lite... I slutändan handlar det ändå om vad stormakternas ledare beslutar sig för att göra och let's face it: det är inte mkt...
Det är synd att skulden så ofta ges till Kina och Indien när det är de som tvingas utnyttja sina naturresurser för att ge oss i västvärlden billigare varor och bättre livskvalitet- är du beredd att betala?

Boven i dramat vill jag säga är USA (tillsammans med de stater som tror de är bättre än oss andra) som tror de kan beordra andra till att minska utsläpp etc., men själva inte lägger ner tillräckligt med arbete för att göra något åt problemet- se bara Kyoto-avtalet! "Det är inte oss det är fel på, det är ni"...
Dock verkar det vända till det bättre iaf på ett sätt för problemet har ju uppmärksammats väldigt tack vare USA, men frågan är: hur uppriktiga är deras försök?
Jag vet vad jag talar om för jag har vistats både i extrem fattigdom och extrem välfärd. Den största skillnaden där var inte utsläppen utan "livskvaliten", men innebär livskvaliten att du har många bilar och ett litet samvete?

Ständig och ökad tillväxt är inte SVARET, det är PROBLEMET.
 Fattig vs. rik  Vad väljer du?

Kolla gärna in denna trevliga länken, faktiskt väldigt bra! http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55174&from=program_ao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback