Är jag helt ute och cyklar nu?

Kollar mkt på tv4as program "hitta hem" som handlar om övergivna och utsatta djur i  Sverige. Det gör mig så ledsen att se hur en människa kan behandla ett djur så hemskt som de gör! Hur kan man bara "glömma", skita i att ta ansvar och vända ryggen till oskyldigt djur som litar på en?
Hade det varit barn som blivit behandlade så här hade personerna i fråga blivit dragna inför rätten (kanske inte i Sverige för vårt rättssystem är KASST så det slår, men överlag!)! Låt mig då fråga vad skillnaden är: ett barn är ju också ett djur (japp, människan ÄR också djur!), ett djur har alltså känslor precis som ett barn?! Visst en katt är kanske inte lika mkt "värd" som ett barn, men misshandel är väl misshandel?
Jag är medveten om att detta är ett såkallat "i- landsproblem" och att tänka på djurens bästa kanske inte är prioritet nummer ett i en värld där människor dör som flugor till följd av krig och sjukdomar, men för mig är detta viktigt! Här i Sverige spelar det roll och jag trodde vi var ett civiliserat folk, men när det finns ca 100 000 övergivna katter i Sverige så är det GANSKA svårt att tro...
Hur svårt ska det va? Skaffa inte djur om du inte kan ta hand om det!!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Håller helt med dig, det verkar som att en del människor inte ser något värde i djur. Det är fruktansvärt. Och det hjälper ju knappast att lagarna mot djurplågeri och liknande är så jäkla mesiga!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback