Varför demokrati?

Ibland slås man bara av en tanke, t.ex. det här är väl inte rätt, eller, hur kunde det bli så här?
Vi har ingen demokrati, vare sig i Sverige eller i världen, vi, folket är INGENTING för "de stora" ledarna!
Demokrati betyder folkstyre, men frågan är: sen när blev folket= överklassen?
När blev ett regeringsstyrt land med 1 ledare en demokrati?
Kanske är demokrati bara ett steg på vägen till diktatur?

I demokratin finns ju bara en ledare även om han valdes av "folket". Är det rimligt att välja 1 människa som representant för ett helt land? Är det rimligt att lägga hela sitt liv i händerna på en annan?
Ibland känns det som att det finns för få valmöjligheter, demokrati eller diktatur. Rik eller fattig. Demokrat eller republikan.
Men jag förstår deprimerande nog att demokrati troligtvis är det minst onda av det onda...
Jag vet uppriktigt inte hur jag vill ha det, men jag vet att mina 4 grundpelare är rättvisa, yttrandefrihet, ödmjukhet och DEMOKRATI i dess grundmening! Detta är något som borde vara på varje ledares agenda, men som uppenbarligen gått förlorat på vägen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback