Nord och syd på en dag!

Förra veckan var jag på Fram- muséet på Bygdöy i Oslo, även kallat polarmuseet. Där finns skeppet Fram, som varit både längst norr och längst söderut i hela världen! Alltså, detta är skeppet som varit allra nordligast OCH sydligast i hela världen!!! Som den sanne polarentustiast jag är var detta ett måste för mig! Att se, lukta och ta på denna klenod var coolt! Fick även en ytterligare inblick i min polar-idol Admundsen och "alltime favourite" Shackelton!
Har alltid hoppats att jag någon dag kommer att besöka sydpolen- inte bara Antarktis, utan SYDPOLEN. Det är en av mina största drömmar att få uppleva märgbitande kyla, evigt mörker och total isolering...! Ja, ni hör ju- jag är inte riiiiktigt som alla andra!

Nästan en utomjordisk upplevelse att vara ombord på denna historiska havsfarkost!
Du och jag Admundsen, du och jag Nansen...!

Tog båten till muséet igen, denna gången stötte vi på detta odjur! Man känner sig lite liten när man sitter i en liten jolle 10m från värsta lyxkryssaren! För och inte nämna fattig...

Tummen upp för polarmuséet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback